Tuesday, June 8, 2010

PRODUK TAKAFULINK PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN)

AKAUN SIMPANAN UNIK 3 DALAM 1

SIMPANAN + KAD PERUBATAN (MEDICAL CARD) TAKAFULHEALTH + PERLINDUNGAN

Kini anda mampu memiliki sekeping Kad Perubatan (medical card) bernilai dari RM500,000 hingga RM1,500,000 dan NCB (Non Claim Bonus) dari pihak Prudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN) dan banyak lagi perlindungan yang akan membuat anda rasa benar-benar selamat di samping Simpanan Untuk Persaraan (Retirement Plan) ataupun Tabungan Untuk Anak Melanjutkan Pelajaran (Education Plan) kelak.


KAD PERUBATAN (MEDICAL CARD) PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN)

Manfaat Pilihan & Tambahan Di Dalam Plan Prudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN) - Takafulink

1. Kematian Dan Kehilangan Upaya Akibat Kemalangan

Bayaran Ganti Perubatan Kemalangan. Memberi manfaat kemalangan untuk ditambah kepada manfaat perlindungan utama anda.

2. Perlindungan Perubatan

Sekiranya anda dimasukkan ke hospital disebabkan kesakitan atau kecederaan, anda akan menerima bayaran tunai tetap untuk Bantuan Kemasukan Hospital, Bantuan Rapi dan Bantuan Prosedur Pembedahan.

3. Perlindungan Perubatan Utama (Kad Perubatan)

Memberikan perlindungan perubatan (kad perubatan) bagi Manfaat Hospital dan Pembedahan dan Rawatan Pesakit Luar sekiranya anda dimasukkan ke hospital atau memerlukan rawatan pesakit luar disebabkan kesakitan atau kecederaan. Ini juga termasuk Bantuan Perubatan Kecemasan.

4. Manfaat Hospital

Memberikan bantuan tunai harian sekiranya anda dimasukkan ke hospital

5. Bantuan Kehilangan Upaya

Pendapatan Perlindungan Krisis.Manfaat ini dibayar setiap tahun sekiranya anda mengalami Hilang Upaya Menyeluruh dan Kekal (HUMK) atau penyakit kritikal sebelum mencapai usia 60 tahun.

6. Perlindungan Krisis

Memberi perlindungan daripada penyakit kritikal, yang sedia untuk digunakan di saat-saat anda paling memerlukan.

7. Indemniti Mingguan

Memberi bantuan tunai mingguan jika peserta kehilangan upaya disebabkan kemalangan.

8. Penyumbang

Membayar manfaat tahunan sekiranya anda diserang penyakit kritikal. Bayaran dihentikan apabila anda meninggal dunia.

9. Penyumbang Pasangan atau Ibu Bapa

Sekiranya pasangan atau ibu bapa anda meninggal dunia atau mengalami HUMK atau disahkan mengidap penyakit kritikal, manfaat ini akan membantu anda membayar sumbangan kepada Pelan Takaful pada masa hadapan.

PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN) - TAKAFULINK PLAN (RETIREMENT PLAN)

PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN) - TAKAFULINK CERDIK PLAN (EDUCATION PLAN)

DESIGN TERBARU KAD PERUBATAN (MEDICAL CARD) PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN) - TAKAFULHEALTH (DEPAN)

DESIGN TERBARU KAD PERUBATAN (MEDICAL CARD) PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN) - TAKAFULHEALTH (BELAKANG)


SUMMARY MANFAAT KAD PERUBATAN (MEDICAL CARD) PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN) - TAKAFULHEALTH


Takaful Health - Terbaru daripada PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN)

*COMPREHENSIVE coverage for hospitalisation
*NO ANNUAL CLAIMS BONUS (REBATE)
*An option to WAIVE the annual claims limi
*Medical card coverage until 70 or 80 yrs old
*Medical card coverage up to RM 1.5 million

HUBUNGI KAMI SEKARANG UNTUK RUNDINGAN PERCUMA.
PRODUK TAKAFULINK KAMI AKAN MEMBANTU ANDA!!!
PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN)
HARITH 012- 6345664
NURLIZA 012-6635163


KENAPA ANDA PERLU MEMILIH PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN)
1. Pudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN) adalah gabungan dua syarikat besar iaitu Prudential Holdings Limited (United Kingdom) dan Bank Simpanan Nasional Berhad (Malaysia). Gabungan ini berlaku setelah Bank Negara Malaysia manganugerahkan lesen takaful kepada Bank Simpanan Nasional Berhad pada 30 Januari 2006.

2. Prudential Holdings Ltd (PHL) adalah penyedia insurans hayat dan pencen yang terunggul di UK. Prudential melalui anak syarikatnya Prudential Assurance Malaysia Berhad (PAMB) sudah bertapak di Malaysia lebih daripada 80 tahun.

3. Merupakan syarikat insurans yang pertama di Malaysia yang mengeluarkan Kad Perubatan bersama-sama dengan polisi insurans hayat. Pada tahun 2008, telah dipilih sebagai pemenang Anugerah Jenama Paling Di percayai di Malaysia dan Asia oleh Reader's Digest

4. Prudential Holding Limited telah bertapak di Malaysia sejak 1924 dan adalah satu jenama yang dipercayai. Telah bertapak di Malaysia lebih dari 80 tahun. Ini dapat menunjukkan kekukuhan syarikat dari segi kewangan yang dapat melindungi anda.

5. Petikan di ambil dari bernama
http://www.bernama.com/bernama/v5/newsbusiness.php?id=500160Prudential Wins Readers' Digest Gold AwardBy: Ramjit
-->
KUALA LUMPUR, May 21 (Bernama) -- Prudential Assurance Malaysia Bhd (PAMB) clinched the Reader's Digest gold award for being the most trusted brand in Malaysia for the third consecutive year.In a statement, PAMB said the company won the award in the insurance category and would motivate staff and agency force to serve customers even better."We are extremely honoured to receive this award as it gives the brand a prestigious status and also reflects customers' trust in us to help them plan a financially secure future," said its Chief Executive Office Charlie Oropeza.The Reader's Digest Trusted Brand survey was carried out in eight markets across Asia namely, China, Malaysia, Hong Kong, India, Philippines, Singapore, Taiwan and Thailand.The leading insurer also received the BrandLaureate Brand Specialty Awards 2009/2010 recently for Best Brand Management.-- BERNAMA



Kenapa Anda Perlu Memiliki Satu Plan Takafulink dan Kad Perubatan Prudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN) Untuk Rawatan Apabila Memasuki Wad?

1. Kad Perubatan (Medical Card) Prudential BSN Takaful (PRUBSN) Berhad adalah "GUARANTEED RENEWAL AND NON CANCELABLE" Sekiranya anda sudah mempunyai takaful perubatan kami boleh melindungi anda sehingga umur 80 tahun*.

2. Prudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN) berikan anda ELAUN HOSPITAL sekiranya anda memasuki hospital kerajaan dan swasta. Contohnya RM400 sehari. Sesetengah syarikat lain hanya akan memberikan elaun sekiranya anda masuk ke hospital kerajaan sahaja tetapi tidak untuk hospital pakar . Jadi apakah keperluan anda mempunyai takaful perubatan sekiranya anda akan dibayar elaun hospital apabila masuk ke hospital kerajaan sahaja. Sedangkan anda membayar perlindungan untuk mendapatkan rawatan di hospital pakar.

3. Kebanyakan hospital pakar adalah panel hospital bagi pihak Prudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN) jadi cuma tunjukkan kad perubatan (medical card) anda sudah boleh mendapatkan rawatan. Anda tidak perlu membayar dahulu (cashless), kos yang anda perlu bayar hanya 10% (antara minimum RM300 dan maksimum RM1000 semasa discharge).

Contoh :-

* Sekiranya bil rawatan anda RM2000, 10% adalah RM200 tetapi anda perlu bayar RM300 semasa discharge

* Sekiranya bil rawatan anda RM3000, 10% adalah RM300 dan anda perlu bayar RM300 semasa discharge* Sekiranya bil rawatan anda RM10000, 10% adalah RM1000 dan anda perlu bayar RM1000 semasa discharge

* Sekiranya bil rawatan anda RM50000, 10% adalah RM5000 tetapi anda hanya bayar RM1000 semasa discharge

Kemasukan ke hospital adalah tertakluk kepada deposit semasa pendaftaran, maksimum sehingga RM500 - mampu disediakan dalam masa terdekat)

Sekiranya tiada kad perubatan (medical card) anda perlu menyediakan amount yang besar untuk mendapatkan rawatan dalam wad contoh deposit yang diminta oleh hospital swasta:

Rekod ini adalah berdasarkan pada tahun 2003 di salah satu hospital pakar.

Appendix - Deposit RM3,500, Kos Rawatan RM4000 hingga RM5000

X-Knife - Deposit RM20,000, Kos Rawatan RM22,000 hingga RM25,000

Cranoitomy - Deposit RM10,000 Kos Rawatan RM10,000 hingga RM25,00

4. Prudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN) beri anda NON CLAIM BONUS (NCB) untuk Kad Perubatan (Medical Card) Takafulhealth sehingga RM500* sekiranya anda tidak membuat apa-apa tuntutan perubatan.



KERATAN AKHBAR BERKENAAN PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN) - TAKAFUL HEALTH (NON CLAIM BONUS)

5. Perlindungan Kad Perubatan (Medical Card) Prudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN) adalah yang PALING TINGGI dalam industri takaful, minimum pelindungan adalah RM 500,000 dan maksimum RM1,500,000

6. Sekiranya anda "diagnosed" dengan penyakit kritikal anda tidak perlu membuat sumbangan bulanan lagi. Sumbangan anda akan disambung oleh Prudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN) selagi anda masih hidup @ sehingga umur 80 tahun dan anda masih dilindungi. Dalam ertikata lain, polisi anda adalah PERCUMA dan duit simpanan akan berkembang.

7. DUIT SIMPANAN anda tidak akan ditolak walaupun anda telah membuat tuntutan. Simpanan anda tidak akan terganggu walaupun sekiranya anda ada masalah kesihatan.

8. Terdapat manfaat-manfaat lain yang anda boleh masukkan bergantung kepada budget bulanan anda. Plan TAKAFULINK adalah FLEKSIBEL dan TIADA TEMPOH MATANG untuk membuat pengeluaran ke atas simpanan anda.

9. TEMPOH PERLINDUNGAN Prudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN) adalah yang paling panjang untuk dalam industri takaful iaitu 80 tahun, jika dibandingkan dengan dengan pesaing kami iaitu 55 tahun dan 62 tahun. Ini bermakna anda perlu membeli perlindungan BARU sekiranya plan anda tamat pada 55 ataupun 62 sedangkan pada masa itu sekiranya anda ingin mengambil plan baru jumlah sumbangan anda adalah 5 KALI GANDA pada masa itu dan plan ini hanya boleh diambil sekiranya anda MASIH SIHAT (ramai yang menghadapi masalah diabetis, kencing manis dan jantung pada umur 50-an dan ke atas dan kebanyakkan kes akan ditolak sekiranya sudah mempunyai risiko yang disebutkan tadi). Apakah "GUARANTEE" anda masih sihat pada umur 55 dan ke atas sedangkan pada masa itu risiko untuk mendapat sakit adalah lebih tinggi. Perlindungan diberikan kepada yang sihat sahaja. TAKAFUL DIAMBIL SEMASA ANDA TIDAK PERLUKANNYA.

HUBUNGI KAMI SEKARANG UNTUK RUNDINGAN PERCUMA.
PRODUK TAKAFULINK KAMI AKAN MEMBANTU ANDA!!!
PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN)
HARITH 012- 6345664
NURLIZA 012-6635163
email :
prubsn.takaful@yahoo.com

ILUSTRASI PLAN SIMPANAN + KAD PERUBATAN + PERLINDUNGAN PRUDENTIAL BSN TAKAFUL (PRUBSN) - TAKAFUL CERDIK PLAN

Ilustrasi di atas menunjukkan seorang ibu yang ingin membuat sumbangan RM100.00 sebulan kepada pihak Prudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN) sebagai satu plan pelajaran (education plan). Apakah manfaat yang boleh diperolehi dari plan tersebut?

1. Takafulink Cerdik (RM20,000) merupakan manfaat yang akan dibayar kepada keluarga sekira berlaku kematian oleh anak kepada anak tersebut samada disebabkan oleh kemalangan ataupun penyakit.

2. Crisis Shield (RM10,000) merupakan manfaat yang akan dibayar kepada pemegang polisi sekiranya terkena penyakit kritikal walaupun kembali sihat, manfaat akan tetap dibayar.

3. Accident Death Disablement (RM20,000) merupakan manfaat yang akan dibayar sekiranya berlaku kematian kepada pemegang polisi disebabkan kemalangan, kehilangan anggota badan ataupun "permanent disability".

4. Takaful Health (TH100) merupakan manfaat kad perubatan (medical card) sebanyak RM500,000 seumur hidup (RM50,000 limit tahunan) yang boleh digunakan untuk mendapatkan rawatan di hospital. Kad perubatan adalah penting kerana dengan kad perubatan kita tidak perlu bersusah payah untuk menyediakan deposit yang banyak pada masa yang singkat dan boleh terus mendapatkan rawatan di hospital pakar. Sekiranya lambat mendapat rawatan sudah tentulah penyakit kita akan menjadi lebih kritikal.

5. Hospital Benefit merupakan manfaat yang di bayar sekiranya anda dimasukkan ke dalam wad. Contohnya sekiranya tinggal di wad selama 10 hari, dengan plan di atas elaun yang akan dibayar adalah RM100 x 10 hari = RM1000.

6. Contributor merupakan benefit polisi percuma kepada pemegang polisi sekiranya terkena salah satu daripada 36 jenis penyakit kritikal, untuk plan di atas sumbangan bulanan tidak perlu di bayar lagi kepada Prudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN) tetapi Prudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN) yang akan membantu anda membayar setiap bulan dalam ertikata lain manfaat-manfaat lain akan berjalan seperti biasa dan duit simpanan akan terus berkembang.

7. Parent Contributor merupakan benefit polisi percuma kepada pemegang polisi sekiranya ibu @ bapa terkena penyakit kritikal atau berlaku kematian polisi juga akan menjadi percuma, untuk plan di atas sumbangan bulanan tidak perlu di bayar lagi kepada Prudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN) tetapi Prudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN) yang akan membantu anda membayar setiap bulan dalam ertikata lain manfaat-manfaat lain akan berjalan seperti biasa dan duit simpanan akan terus berkembang.

8. Takaful Saver Contributor @ Takaful Saver Parent Contributor adalah manfaat untuk melindungi takful saver (sama seperti manfaat 6 & 7)9. Takaful Saver adalah sebagai simpanan tambahan untuk "boost" duit simpanan.


10. Simpanan (Non-Guarantee) adalah manfaat paling penting bagi semua orang (ilustrasi adalah berdasarkan 9% growth (scenario 2 - non-guarantee) bergantung kepada keuntungan perlaburan), tetapi apa yang saya cuba sampaikan adalah, kalau dilihat pada umur 25, jumlah sumbangan yang telah di bayar adalah RM28,800 tetapi jumlah simpanan pada umur 25 adalah RM26,569 (non-guarantee - menghampiri jumah bayaran), sekiranya perlaburan dan simpanan ini berlaku maka boleh dikatakan perlindungan yang ANDA ambil tadi adalah PERCUMA. Konsep takaful di sini sekiranya kecelakaan berlaku ANDA akan mendapat pampasan $$$$$$, tetapi kalau tiada apa-apa berlaku anda akan mendapat simpanan $$$$$$. Simpanan tidak akan di tolak walaupun pampasan telah di ambil.

Nota : Plan persaraan (retirement plan) konsepnya adalah sama dengan plan pelajaran (education plan).Scenario, bayangkan sekiranya ada seseorang yang mengambil plan sama seperti yang di atas terkena penyakit kritikal pada umur 5 tahun, contohnya sakit kanser, jadi untuk mendapatkan rawatan yang terbaik tentulah pergi kepada doktor pakar untuk mendapatkan rawatan, kos untuk rawatan RM50,000 jadi gunakan kad perubatan (medical card) - lebihan RM450,000 boleh digunakan untuk masa depan, dapat pampasan penyakit kritikal RM10,000 tunai boleh digunakan untuk menampung kos sara hidup, polisi tidak perlu dibayar lagi dan apabila sampai umur 25 duit simpanan yang telah disambung simpanannya (non-guarantee) oleh Prudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN) berkembang sebanyak RM26,569 (non-guarantee)......Adakah plan ini berbaloi?????? Total yang diambil RM50,000+RM10,000+RM26,569 (non-guarantee) = RM86569 hanya dengan sumbangan RM100 sebulan (Jumlah sumbangan untuk sehingga umur 5 tahun = RM4800)RM4800 VS RM86569 !!!!!!!!!!!



HUBUNGI KAMI SEKARANG UNTUK RUNDINGAN PERCUMA.
PRODUK TAKAFULINK KAMI AKAN MEMBANTU ANDA!!!
PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN)
HARITH 012- 6345664
NURLIZA 012-6635163
email :
prubsn.takaful@yahoo.com

TESTIMONI PELANGGAN PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN)TESTIMONI


BIL RAWATAN DI KPJ AMPANG PUTERI


MANFAAT YANG TELAH DIBAYAR OLEH PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN)Info Kes : Breast Cancer (removal)

Hospital : Ampang Puteri Specialist Hospital
Symptom : Ada ketumbuhan kecil di bahagian payu dara
Maklumat Rawatan : Removal of right breast.
Follow up dengan rawatan Kimoterapi.
Kos Rawatan Setakat ini : RM 15,000K++

Elaun Hospital : RM 4,450++
Caruman Bulanan: RM 250

MANFAAT SIJIL @ POLISI PERCUMA YANG TELAH DIBAYAR OLEH PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN) SEKIRANYA DIDIAGNOS PENYAKIT KRITIKAL

Selepas rawatan selesai, dan dapat elaun hospital, elaun bedah dan sebagainya, dapat pulak pampasan sakit kritikal RM 20,000 (lumpsum)..then, lepas tu caruman RM 250 sebulan, tak perlu nak bayar lagi, sebab cancer, (salah satu sakit kritikal). Policy remain inforce (i.e boleh cover) selagi benefit ada atau meninggal dunia yang mana lebih dahulu. Client nie baru je bayar 12 bulan, RM 250 x 12 = RM 3,000. Kos rawatan dah berapa?..elaun hospital, pampasan sakit kritikal.....lihat lah sendiri kenapa kita perlu ada plan takaful yang komprehensif...pilihlah Prudential BSN Takaful Berhad sekarang kami selesaikan bil rawatan anda.



HUBUNGI KAMI SEKARANG UNTUK RUNDINGAN PERCUMA.
PRODUK TAKAFULINK KAMI AKAN MEMBANTU ANDA!!!
PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN)
HARITH 012- 6345664
NURLIZA 012-6635163
email :
prubsn.takaful@yahoo.com


INSURAN @ TAKAFUL PENIPU, TAK BAYAR TUNTUTAN (CLAIM) YANG DIBUAT???

Berikut adalah gambaran urutan-urutan proses tuntutan (claim) secara ONLINE di hospital panel yang berdaftar dengan Prudential BSN Takaful Berhad (PRUBSN).


Jika tiada masalah proses tuntutan anda akan berjalan lancar seperti di atas tetapi ada diantara sebab-sebab utama kenapa tak boleh hendak buat tuntutan (claim).

1. Polisi Insuran (Sijil Takaful) Tidak Berkuatkuasa (Lapsed)
Polisi Insuran (Sijil Takaful) tidak berkuatkuasa (lapsed) ini bermaksud, polisi insuran (sijil takaful) tidak berkuatkuasa akibat daripada tiada bayaran dibuat kepada akaun insuran (takaful) tersebut. Sekiranya perkara ini berlaku, syarikat insuran (takaful) tidak akan membayar segala tuntutan yang dibuat. Jadi, jangan sampai polisi insuran (sijil takaful) kita lapsed, disebabkan tabiat kita yang mengambil mudah keperluan untuk membayar premium (sumbangan) pada masa yang telah ditetapkan.
Satu lagi, kalau polisi insuran (sijil takaful) sudah tidak berkuatkuasa (lapsed), walau pun dapat dihidupkan balik, kena tunggu 30 hari tempoh bertenang (grace period) semula. Dan kalau pemegang polisi insuran (sijil takaful) sakit dan perlukan rawatan (kecuali kemalangan)…pada masa tempoh bertenang (grace period), memang tak boleh nak buat apa-apa tuntutan (claim). Ini memang selalu terjadi terutama kepada pemegang polisi insuran (sijil takaful) yang membayar premium (sumbangan) secara tunai. Kekadang berlaku kekeliruan dan menyangka premium (sumbangan) untuk bulan tersebut sudah dibayar, rupanya belum , akhirnya polisi insuran (sijil takaful) lapsed. Bila dihidupkan balik, kena tunggu 30 hari baru boleh berkuatkuasa semula. Jadi, pastikan jangan sampai polisi insuran (sijil takaful) anda lapsed.
2. Manfaat yang di anggap ada tapi tiada di dalam Polisi Insuran (Sijil Takaful)
Ramai yang beranggapan, apabila mereka ada polisi insuran (sijil takaful), mereka ingat, “Semua Cover”. Mereka beranggapan segala musibah akan dicover oleh polisi insuran (sijil insuran) yang mereka beli sedangkan mereka sendiri tidak pernah membaca dan menyemak secara teliti. Akan tetapi, sebaliknya apabila musibah berlaku, ianya tidak dilindungi dan syarikat insuran (takaful) tidak mahu bayar, pemegang polisi insuran (sijil takaful) terus marah dan menuduh syarikat insuran (takaful) penipu atau ejen penipu. Tapi, tanggungjawab pemegang polisi insuran (sijil takaful) juga untuk mengetahui apa yang terdapat dalam jadual polisi insuran (sijil takaful) tersebut.
Contoh 1
Kebanyakkan masyarakat sekarang ini ambil insuran (takaful) melalui panggilan yang diterima melalui talian telefon sahaja. Bayaran akan di caj pada kad kredit dan satu keluarga akan dilindungi. Kebanyakan polisi insuran (sijil takaful) yang diambil melalui panggilan telefon biasanya murah dan tidak perlu deklarasi penyakit sedia ada. Ini biasanya adalah Polisi @ Takaful Kemalangan Diri ataupun “Personal Accident”. Polisi ini hanya akan membayar pemegang polisi @ sijil takaful sekiranya berlaku kematian dan kehilanga anggota badan disebabkan ACCIDENT SAHAJA. Manfaat Kematian tidak akan di bayar sekiranya berkalu kematian disebabkap penyakit dan Bil perubatan akan ditanggung sendiri oleh pemegang polisi insuran @ sijil takaful. Dalam ertikata lain sesiapa sahaja yang ada Kanser atau Sakit Jantung pun boleh ambik polisi insuran (sijil takaful) intuk Personal Accident (PA)

Contoh 2
Rata-rata polisi yang dimiliki orang orang ramai sekarang ini terdiri daripada Insurance Hayat termasuklah manfaat penyakit kritikal dan simpanan. Apabila ditanya mengenai Kad Perubatan (Medical Card), mereka dengan penuh yakin menyatakan, “Saya sudah ada”….tapi, apabila diminta untuk menunjukkan Kad Perubatan (Medical Card), mereka kata, semuanya ada dalam polisi insuran @ sijil takaful. Jadi saya nak beri tips kepada semua. Polisi insuran (sijil takaful) yang ada manfaat Kad Perubatan (Medical Card), akan disertakan dengan Kad Perubatan (Medical Card)” seperti di bawah :

Jadi, kalau ejen kata masuk hospital kita boleh claim BIL HOSPITAL (bukan Hospital Benefit, elaun masuk wad)…minta dia tunjukkan di mana Kad Perubatan (Medical Card) tersebut. Kalau tiada Kad Perubatan (Medical Card), maknanya memang tiada manfaat Kad Perubatan (Medical Card) dalam polisi insuran (sijil takaful) anda, dan yang paling menyedihkan, apabila anda mendapatkan rawatan di Hospital Pakar, anda perlu membayar semua bil tersebut dengan sendiri. Tidak boleh buat tuntutan.

Sesetengah polisi @ sijil cuma memberikan elaun hospital contoh nya RM 500 sehari. Ini tidak cukup, contohnya sebelum ini ada pelanggan saya yang masuk hospital selama 3 hari disebabkan kemalangan dan kos yang dicaj hospital adalah sebanyak RM6500 jika tanpa Kad Perubatan (Medical Card), jadi, elaun yang akan dibayar adalah sebanyak RM500 x 3 hari = RM1500, bil yang dicaj adalah RM6500 (Bil Penuh) – RM1500 (Elaun Hospital) = RM4000 (Baki - perlu dibayar sendiri oleh pesakit), jadi ini akan menjadi beban dan kalau ada duit simpanan di ASB, TABUNG HAJI, UNIT TRUST dan sebagainya terpaksa dikeluarkan semata-mata untuk membayar bil hospital dan sepatutnya duit tadi disimpan untuk tujuan lain.

Tidak dinafikan ada polisi insuran (sijil takaful) yang membayar kos rawatan tapi tiada Kad Perubatan (Medical Card), tapi, anda perlu membayar dulu semua bil hospital tersebut dan kemudian buat tuntutan (claim) semula kepada syarikat insuran (takaful). Kalau bil 3-4 ribu mungkin kita boleh pakai kad kredit, kalau dah sampai RM50,000?..berapa keping kad kredit kita nak guna?….bayangkan…lepas tu pulak, nak buat tuntutan (claim) kena buat sendiri. Medical Report kena dapatkan sendiri, lepas tu pergi ke syarikat insuran @ takaful, untuk buat tuntutan @ claim, lepas seminggu follow up, ada dokumen yang tak lengkap, pergi semula ke syarikat insuran (takaful) dan dapatkan semula dokumen yang tak lengkap….sanggup ke anda sebagai pemegang polisi insuran (sijil takaful) buat semua itu. Mungkin sanggup sebab dah keluar duit dan nak buat tuntutan @ claim, ada masa ke?….kalau ada Kad Perubatan (Medical Card), semua perkara tersebut tidak perlu dilakukan, bayaran bil terus ke hospital, dan sampai rumah, anda tunggu sahaja cek Elaun Hospital, Elaun ICU atau Elaun Bedah sekiranya ada pembedahan yang akan dihantar oleh ejen. Senang, mudah dan tak pening kepala.Jadi kesimpulannya, tak de manfaat dalam polisi memang tak boleh nak buat tuntutan.
3. Pengecualian (Exclusion)Pengecualian ini terdapat 2 bahagian.
A. Pengecualian Umum (General Exclusion)
Pengecualian yang dikenakan oleh semua orang yang ambil polisi insuran (sijil takaful) sama ada lelaki, atau perempuan, sihat atau sakit. Contoh, pengecualian tuntutan akibat apa-apa yang berkaitan dengan bersalin, ibu mengandung, keguguran bayi, komplikasi akibat mengandung dan sebagainya…(kecuali polisi tersebut memang ada perlindungan khas seperti Takaful Puteri dari Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN)).
B. Pengecualian Khusus (Specific Exclusion)
Pengecualian jenis ini adalah dikenakan oleh individu tertentu yang biasanya telah mengidap penyakit tersebut sebelum mengambil polisi insuran (sijil takaful) atau dinamakan “Pre-Existing Condition”
Contoh, individu tersebut telah menjalani rawatan batu karang (urine stone) dan apabila beliau mengambil polisi insuran (sijil takaful) , ada kemungkinan apa-apa penyakit yang berlaku akibat batu karang (urine stone) sama ada secara langsung atau tidak, tidak akan dilindungi. Sedangkan, bagi individu yang sihat semasa mereka mengambil polisi insuran (sijil takaful) dan penyakit itu berlaku selepas daripada polisi insuran (sijl takaful) berkuatkuasa, ia akan dilindungi.
4. Non-Disclosure
Sekiranya syarikat insuran (takaful) mendapat tahu yang pemegang polisi insuran (sijil takaful) pernah sakit atau pernah dapatkan rawatan tetapi tidak dinyatkan di dalam borang cadangan (proposal form), syarikat insuran (takaful) berhak untuk tidak membayar tuntutan anda. Jadi, kita kena buat deklarasi semua soalan yang ditanya dalam borang cadangan bagi mengelakkan daripada polisi insuran (sijil takaful) anda dibatalkan atas sebab Non-Disclosure.5. Waiting period (tempoh menunggu)Tidak semua manfaat dilindungi sebaik sahaja polisi insuran (sijil takaful) berkuatkuasa (inforced). Ada yang memerlukan 30 hari, 60 hari dan 120 hari polisi berkuatkuasa, baru manfaat dilindungi. Terutamanya Kad Perubatan (Medical Card).Berikut adalah contoh tempoh menunggu bagi Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN).

Tips untuk anda. Perkara penting yang anda perlu tahu sekarang nie adalah, waiting period untuk penyakit-penyakit spesifik (sila rujuk mukasurat tempoh menunggu untuk penyakit spesifik) iaitu 120 hari selepas polisi insuran (sijil takaful) berkuatkuasa.
Macam mana perkara ini biasa terjadi, sebabnya, ada kalanya kita ingin mengambil polisi insuran (sijil takaful) kita berfikir panjang sehingga berminggu-minggu atau berbulan-bulan. Kemudian, kita ambil polisi insuran (sijil takaful), sekali kena penyakit spesifik yang dinyatakan di atas, tak boleh nak buat tuntutan (claim). Sebab tidak cukup tempoh menunggu. Seterusnya ini akan jadi salah satu punca pemegang polisi (sijil takaful) marah dan tak percaya kepada insuran (takaful). Ini boleh elakkan dengan bertindak lebih awal. Tapi, kalau dah bertindak lebih awal dan terjadi juga, tak boleh nak buat apa, sekurang-kurangnya kita dah berikan yang terbaik kepada diri kita atau pun keluarga kita.

Jadi, sebagai pemegang polisi insuran (sijil takaful) anda bukan sahaja perlu tahu apa yang dilindungi, tapi juga apa yang tidak dilindungi.Saya biasa kongsikan perkara ini kepada pemegang polisi insuran (sijil takaful) atau prospek saya “Sekiranya kita tidak tahu penyakit tersebut dicover, tiba-tiba ianya berlaku kepada kita, dan insuran (takaful) bayar semua kos rawatan, kita marah atau tidak?..tapi, kalau kita tak tau penyakit tersebut tidak dilindungi kemudian ianya berlaku dan tak boleh nak claim, apa perasaan kita?…sekurang-kurangnya kalau kita tahu apa yang tidak dilindungi, kita akan lebih bersedia untuk mencari altenatif lain dah tidak terus mendapatkan rawatan di hospital pakar yang mana kita tahu kosnya adalah sangat tinggi.”
BAGAIMANA CARA NAK BUAT CLAIM?
1- Claim Online (Bil dan Elaun)Perkhidmatan Hospital Alliance Services (HAS) iaitu claim online terus dari hospital ke Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN), anda tidak perlu membayar bil terlebih dahulu, akan hanya berkuatkuasa pada bulan ke 4 bermula dari tarikh polisi (tarikh pada Kad Perubatan (Medical Card). Ini bermakna, pemegang polisi insuran (sijil takaful) perlu membayar dahulu bil dan caj perubatan sekiranya dimasukkan wad pada 3 bulan pertama daripada tarikh polisi insuran (sijil takaful), tidak kira sama ada masuk hospital panel atau tidak. Kemudian, semua laporan perubatan, bil dan resit asal pembayaran perlu diserahkan kepada Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN) untuk bayaran semula (reimbursement).Namun, sekiranya pemegang polisi (sijil takaful) dimasukkan ke hospital Panel Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN) disebabkan kemalangan yang diperlukan masuk wad, HAS boleh digunakan terus tanpa menunggu 3 bulan. Diingatkan, HANYA KEMALANGAN SAHAJA.Sekiranya tuntutan menggunakan perkhidmatan online (HAS), anda hanya perlu membawa Kad Perubatan (Medical Card) Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN) ke hospital panel, dan tunjukkan Kad Perubatan (Medical Card) anda kepada kakitangan hospital bahagian kemasukkan pesakit akan mereka menguruskan selanjutnya. Sekiranya terdapat sebarang masalah, anda perlu menelefon ejen insuran (takaful) anda dengan kadae segera. Sebagai langkah bijak, anda dinasihatkan untuk memaklumkan kepada ejen insuran (takaful) yang anda dimasukkan ke hospital. Ini bagi membolehkan insuran (takaful) anda sentiasa dalam keadaan bersedia sekiranya berlaku sebarang masalah ketika masuk atau keluar hospital.
2- Reimbursement Claim (Bayar dulu, Claim kemudian)
Sekiranya anda masuk ke hospital yang bukan Panel Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN), anda juga boleh menuntut bayaran bil hospital, akan tetapi, semua bil tersebut perlulah diselesaikan terlebih dahulu, dan barulah anda tuntut ke Prudential BSn Takaful Berhad (PruBSN).Sila maklumkan kepada ejen insuran (takaful) anda, bagi membolehkan ejen insuran (takaful) anda menyediakan borang laporan perubatan untuk diisi oleh Doktor yang merawat bagi tujuan tuntutan bil perubatan.
3- Claim Elaun Hospital / Elaun ICU & Elaun Bedah tanpa claim bil (Bil tuntutan dari syarikat majikan atau insuran (takaful) lain)
Sekiranya majikan anda menyediakan perlindungan perubatan untuk anda, anda boleh menuntut semua elaun yang layak (Elaun Hospital, Elaun ICU, Elaun Bedah) kecuali bil rawatan.Caranya mudah sahaja, pihak Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN) hanya perlukan laporan perubatan daripada Doktor yang merawat anda dan salinan bil perubatan bagi tujuan pengesahan bilangan hari dan jam anda ditahan di wad. Salinan ini penting kerana sekiranya anda ditahan diwad selama 2 hari dan 6 jam atau lebih, anda layak untuk mendapat elaun hospital berdasarkan 3 hari.Borang laporan perubatan boleh didapati daripada ejen insuran (takaful) anda atau di mana-mana cawangan Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN) seluruh negara. Kalau nak mudah lagi hubungi sahaja ejen insuran (takaful) anda.
4- Claim Accident (Medical/ MC)
Sekiranya berlaku kemalangan kecil dan anda hanya mendapatkan rawatan diklinik, bil caj rawatan boleh dituntut daripada Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN). Dokumen yang diperlukan adalah bil dan resit asal serta sedikit laporan daripada Doktor yang merawat mengatakan bahawa caj perubatan tersebut adalah disebabkan kemalangan. Prudential BSN Takaful (PruBSN) akan membayar semula tuntutan tertakluk kepada ko-insuran atau ko-takaful sebanyak 10%.
5- Claim Kematian Biasa (Natural Death)
Untuk tuntuan kematian, sekiranya bukan disebabkan oleh kemalangan, pemegang polisi yang meninggal dunia tidak semestinya memerlukan bedah siasat. Ini kerana, laporan Doktor yang lengkap boleh digunakan sebagai rujukan berkenaan sebab kematian dan perkara-perkara yang berkaitan.Sekiranya kematian berlaku, waris hendaklah memaklumkan kepada ejen insuran (takaful) atau Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN) Hotline 03-20537188 mengenai perkara yang berlaku. Seterusnya, ejen insuran (takaful) akan menguruskan dari segi penyediaan dokumen dan sebagainya.Oleh itu, adalah amat penting bagi setiap pemegang polisi insuran (sijil takaful), anda dinasihatkan memberitahu adik-beradik atau saudara-mara dan kawan-kawan bahawa anda mempunyai perlindungan insuran (takaful) dari Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN), dan sekiranya berlaku kematian, mereka boleh memaklumkan sama ada kepada ejen insuran (takaful) atau Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN).
6- Claim Kematian Kemalangan
(Accidental Death)Sama keadaannya seperti di atas. Namun, bagi kes kemalangan, biasanya pihak polis akan mengarahkan pihak hospital membuat bedah siasat bagi memastikan kemalangan yang berlaku bukan disebab pemegang polisi insuran (takaful) berada dalam pengaruh alkohol atau ada unsur-unsur jenayah dan sebagainya.
7- Tempoh Tuntutan
Tempoh tuntutan bergantung kepada jenis tuntutan dan dokumen yang diperlukan untuk membuat tuntutan. Sekiranya semua dokumen tuntutan telah lengkap, biasanya dalam masa 3 atau 4 minggu akan dapat cek daripada Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN). Namun begitu, ia bergantung kepada kes-kes tertentu. Sebagai contoh, tuntutan elaun hospital biasanya lebih cepat daripada tuntutan disebabkan kematian, atau pampasan sakit kritikal.Anda boleh hubungi ejen insuran (takaful) anda untuk mengetahui status tuntutan yang telah dihantar.


HUBUNGI KAMI SEKARANG UNTUK RUNDINGAN PERCUMA.
PRODUK TAKAFULINK KAMI AKAN MEMBANTU ANDA!!!
PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD (PRUBSN)
HARITH 012- 6345664
NURLIZA 012-6635163
email :
prubsn.takaful@yahoo.com

- Prudential BSN Takaful Berhad - Prudential Assurance Malaysia Berhad - Medical Card - Kad Perubatan - Investment Link - Insuran Hayat Berkait Perlaburan - Education Plan - Plan Pelajaran - Retirement Plan - Plan Persaraan -Takaful Saver - Simpanan Takaful - Takaful Plan - Plan Takaful - Islamic Financial Planning - Produk Berlandaskan Syariah - Saving - Simpanan - Life Insurance - Insuran Nyawa - Business Insurance - Insuran Perniagaan - Keyman Insurance - Insurance VIP - Investment - Perlaburan - Pru Guard My Family - Pru Cash Double Reward - Pru Cash Premier - Pru Legacy - Pru Retirement Accumulator - Pru My Child - Pru Lady - Prudential BSN Takaful Berhad - Prudential Assurance Malaysia Berhad - Medical Card - Kad Perubatan - Investment Link - Insuran Hayat Berkait Perlaburan - Education Plan - Plan Pelajaran - Retirement Plan - Plan Persaraan -Takaful Saver - Simpanan Takaful - Takaful Plan - Plan Takaful - Islamic Financial Planning - Produk Berlandaskan Syariah - Saving - Simpanan - Life Insurance - Insuran Nyawa - Business Insurance - Insuran Perniagaan - Keyman Insurance - Insurance VIP - Investment - Perlaburan - Pru Guard My Family - Pru Cash Double Reward - Pru Cash Premier - Pru Legacy - Pru Retirement Accumulator - Pru My Child - Pru Lady -


Tagged:

4 comments:

Anonymous said...

I just added your blog site to my blogroll, I pray you would give some thought to doing the same.

ffredrick peterson said...

Kami Swasta Wang Antarabangsa Lender ini. Kami menawarkan pinjaman pada kadar yang sangat rendah sebanyak 2%. jika berminat sila hubungi kami melalui E-mel:
fredrickpetersonloan@gmail.com untuk maklumat lanjut.
Regards, Mr Fredrick

Anonymous said...

terima kasih, artikel yang padat pawer

ST said...

Mantap..